Blog 'Transformatie': Hoe transformeer je als coach naar een succesvolle ondernemer?

maandag 16 september 2019

Diverse NOBCO-coaches schrijven blogs over het thema van het e-magazine Coach.
Deze blogs worden gepubliceerd in het e-magazine. Dit keer is het thema ‘Vitaliteit’.

Hoe transformeer je als coach naar een succesvolle ondernemer?

Als je vindt dat je een goede coach bent, zegt dat nog niets over jouw succes als ondernemer. Sterker nog, veel coaches voelen zich niet echt ondernemer. Ze helpen ‘gewoon’ graag mensen.

Je bent natuurlijk een kei in je vak, want je bent van grote betekenis voor jouw coachees: ze gaan met sprongen vooruit en boeken geweldige resultaten met jouw hulp. Maar zorgt dit er automatisch voor dat je genoeg klanten hebt? Zit jouw agenda vol met afspraken? Verdien je er een goede boterham mee?

Veel coaches richten zich op het beter worden als coach en leggen de focus op inhoud. Maar als ze voor zichzelf gaan werken, ontdekken ze gaandeweg dat ondernemen ook een vak apart is.
Iets heel anders dan coachen.

En dan komen de vragen hoe ze een bedrijf kunnen bouwen dat leidt tot een plezierig inkomen en persoonlijke vrijheid . De coach zal daarvoor zowel zichzelf als zijn/haar aanpak moeten transformeren.

Transformeer jezelf

Zolang je jezelf vooral als coach ziet en niet als 100% ondernemer, zal de weg naar succes lang - zo niet onbereikbaar - zijn. Zodra je jouw bedrijf als serieuze business gaat zien, verandert jouw mindset mee. Bedenk dat hoe meer mensen jij kunt helpen, hoe groter de impact is. Dat zorgt op zijn beurt weer voor persoonlijk en zakelijk succes. Daarbij zet je jouw coachees, jouw klanten, op de eerste plaats. Focus op de prachtige resultaten die je met hen bereikt. Dat ze dat bereiken met coaching, doet eigenlijk niet ter zake.

Transformeer jouw aanbod

Veel coaches werken op uurtje-factuurtje-basis. Ze bieden een aantal sessies aan en dat is het. Als je jouw aanbod transformeert naar een programma of traject met meer ingrediënten dan sessies, dan is de impact voor jouw klanten niet alleen veel groter, maar ook het commitment is groter met dito resultaat. Bijkomend voordeel is dat je er een ander prijskaartje aan kunt hangen. Je brengt immers blijvende verandering bij jouw klant.

Transformeer jouw marketing

Op veel websites van coaches lees je minstens 10 keer ‘ik’ op de homepage. Als je je klant centraal stelt, transformeer je je marketing van ‘ik’ naar ‘jij’ en schrijf je vanuit jouw klant: de coachee. Op jouw website moet te lezen zijn wat de beste uitkomst of het allerbeste resultaat kan zijn voor iemand. Bedenk met welk urgent probleem of behoefte ze op zoek gaan naar hulp. Dat kun je dan ook gebruiken voor al jouw communicatie-uitingen.

Dus mijn advies: Neem de ondernemer in jou, jouw aanbod en marketing serieus. Dan kun je met dat wat je het allerliefste doet, ook succesvol zijn!

Lisette Brattinga-Haker - online business coach