Terugblik EMCC research symposium: verbinden van onderzoek en de coachpraktijk
Het online EMCC research symposium op 5 maart jl. stond in het teken van het verbinden van (wetenschappelijk) onderzoek en de coachpraktijk. In het gevarieerde programma werden aanwezigen aan het denken gezet over hoe onderzoek kan bijdragen aan het professionaliseren van het coachvak. Voor coaches stond daarbij nieuwsgierigheid, kritisch blijven en continue reflectie op eigen handelen centraal.
Aanwezigen werd gevraagd of ze zichzelf schalen onder de noemer ‘practitioner’ of ‘researcher’. Daarbij werd zelfs de term ‘pracademic’ (practitioner - academic) aangehaald, al werd benadrukt dat onderzoek niet enkel binnen academische setting hoeft plaats te vinden. Ook kwamen er verschillende pitches aan bod, waarin onderzoekers in vijf minuten de kans kregen om hun (toekomstig) onderzoek aan te kondigen. Enkele voorbeelden: De invloed van tijdsperceptie op welzijn en werkdruk, een standaard framework voor coachsupervisie en mentoring voor het succes van start-up founders.
Uiteraard werden de meest recente ontwikkelingen omtrent onderzoek naar AI en de coachpraktijk besproken. Ondanks het enthousiasme van de presentatoren werden er helaas geen concrete handvaten geboden hoe coaches AI in praktijk kunnen toepassen. Coaches worden aangemoedigd om slim gebruik maken van AI, oog te hebben voor vertrouwelijkheid van de verzamelde informatie, en de ontwikkelingen op de voet te blijven volgen (met name omtrent transparantie over het gebruikte algorithme, waardoor een 'informed choice' mogelijk wordt). Technologie is hierbij de vierde partij, naast coach, coachee en sponsor als het gaat om ethiek. Enige geruststelling: AI zal een coach nooit vervangen en AI kan de coachpraktijk verrijken. Ook werd het EMCC rapport "Trends in Digital and AI Coaching Research 2024" aangekondigd. Zodra deze is gepubliceerd zullen we die ook delen.
De meest praktische aanbeveling kwam tijdens een korte presentatie van David Clutterbuck. Zijn oproep is dat iedere coach ten minste een keer per maand kritisch op eigen handelen zou moeten reflecteren, om te valideren of toegepaste aannames in lijn zijn met wat recent onderzoek aantoont. Hij moedigde vooral aan op zoek te gaan naar tegenbewijs, omdat ieder mens geneigd is om bevestiging te vinden voor eigen handelen. Daarbij benadrukte hij het belang van het centraal stellen van onderzoek in supervisie. Zijn aanbevelingen gaven voor ons direct aanleiding om op een creatieve manier op onze eigen coachpraktijk te reflecteren.
In de laatste groepsdiscussie gingen aanwezigen in conclaaf over hoe praktijk en wetenschap dichter bij elkaar gebracht konden worden, waarvan vastgesteld kan worden dat dit een ‘wicked problem’ betreft. Aanwezigen waren het er mee eens dat er vanuit zowel de praktijk als onderzoek belang bestaat in enerzijds het centraal stellen van de toepasbaarheid van onderzoek in praktijk, en anderzijds het makkelijk vindbaar maken en begrijpen van onderzoek. Daarom liggen zowel acties vanuit de onderzoekskant, als bij de coaches zelf.
Gedurende de dag werden coaches uitgenodigd om zelf bij te dragen aan onderzoek, waar EMCC zogenaamde ‘Accelerators’ wil inrichten. Hiervoor wordt gezocht naar vrijwilligers vanuit diverse disciplines (variërend van tekst-editors tot AI specialisten, practitioners en supervisors, van 1 uur tot 10 uur per maand). Mocht je het interessant vinden hieraan bij te dragen, dan kan je contact opnemen met Charlotte van Oossanen (Coordinator Onderzoek), om je te koppelen aan de juiste contactpersonen binnen EMCC.
Dit artikel is tot stand gekomen met hulp van Rendel de Jong en Hester van der Zaag.