BLOG ‘Grenzen’: Hoe bewaak je je grenzen als zelfstandig coach?

woensdag 15 juli 2020

Als coach help je het liefste zoveel mogelijk mensen. Betekenis- en zinvol zijn voor anderen, daar doen we het voor. Daar stop je met liefde veel tijd en energie in. Als je zelfstandig coach bent, ben je daarnaast ook nog ondernemer. Dat is een heel ander ‘vak’ en kost ook veel tijd, liefde en energie. Je praktijk is immers je kindje en een kind vraagt veel aandacht en focus. Je moet natuurlijk regelmatig nieuwe coachees of bedrijven werven, je financiën op orde hebben, nadenken over je strategie en allerlei doe-dingen zoals het bijhouden van je website.

Diverse NOBCO-coaches schrijven blogs over het thema van het e-magazine Coach.
Deze blogs worden gepubliceerd in het e-magazine. Voor e-magazine #2 2020 is het thema ‘Grenzen’.

Hoe bewaak je je grenzen als zelfstandig coach?

Als coach help je het liefste zoveel mogelijk mensen. Betekenis- en zinvol zijn voor anderen, daar doen we het voor. Daar stop je met liefde veel tijd en energie in.

Als je zelfstandig coach bent, ben je daarnaast ook nog ondernemer. Dat is een heel ander ‘vak’ en kost ook veel tijd, liefde en energie. Je praktijk is immers je kindje en een kind vraagt veel aandacht en focus. Je moet natuurlijk regelmatig nieuwe coachees of bedrijven werven, je financiën op orde hebben, nadenken over je strategie en allerlei doe-dingen zoals het bijhouden van je website.

Er komt nooit een einde aan die to-do list. Besteed je veel tijd aan het coachvak of juist het ondernemerschap? Of allebei? En dan loop je nogal eens tegen je grenzen aan. Er zit immers maar 24 uur in 1 dag.

Het gevolg is dat je of keihard werkt om maar zoveel mogelijk af te krijgen of belangrijke zaken laten liggen.

Wat zijn de twee belangrijkste businesstopics waarmee je je eigen grenzen beter kunt bewaken?

Zeldzame duizendpoot

Veel coaches vinden dat ze alles zelf moeten doen en kunnen. Maar ben jij echt die duizendpoot die overal goed in is? Hou je wel eens bij hoeveel tijd je steekt in het uitpluizen van zaken waar je geen verstand van hebt? Veel waarschijnlijk. En hoe vaak liep het uit op frustratie of ergernis?

Of doe je veel zelf om geld te besparen? Ook een veelgehoorde valkuil.

Maak eens een lijstje met zaken die je leuk vindt om te doen of leren en maak een lijst met zaken die je moeilijk en lastig vindt. Voor die laatste twee kun je het beste hulp zoeken. Een expert of Virtual Assistent (VA) kan het veel sneller en beter dan jij en jij houdt op deze manier tijd over om aan acquisitie en jouw klanten te besteden.

En ja, dat uitbesteden kost geld. Maar bedenk dat jij maar één keer dezelfde tijd hebt. Ga je in die tijd geld besparen of ga je geld verdienen door diezelfde tijd te spenderen aan klanten? Alleen de laatste zorgt voor flow en niet te vergeten groei.

Focus je op omzet genererende activiteiten

Als je genoeg klanten hebt die vanzelf aan komen waaien dan hoef je niet verder te lezen. Maar als je graag meer klanten wil, dan is het belangrijk om je focus te zetten op omzet genererende activiteiten. Breng als eerste in kaart hoeveel klanten je nodig hebt dit kwartaal om je omzetdoel te halen. Bedenk vervolgens een paar gerichte acties om te zorgen dat je gevonden wordt en een relatie op kunt bouwen met de geïnteresseerde lead. Vergis je niet: Dit proces beslaat tussen de 5 en 12 contactmomenten voordat iemand een coachtraject koopt.

Dit proces kost dus tijd. En als je (nog) te weinig klanten hebt en succesvol wilt worden, dan moet daar een groot deel van je tijd naar toe gaan. Zelf besteed ik maar liefst 2 werkdagen per week aan mijn marketing en intakegesprekken. Daarnaast help ik 2,5 dag per week mijn coachees, en de overige tijd is voor andere klussen en het aansturen van de externe hulptroepen. Hoe meer je het leadgeneratie proces automatiseert, hoe meer je je tijd kunt steken in belafspraken en klanten. En daar worden de meeste coaches blij van.

Wil je hier meer over weten? Kom naar de NOBCO workshop op 24 november in Woerden.


Lisette Brattinga-Haker - online Business Coach