Blog 'Dé klik'
Diverse NOBCO-coaches schrijven blogs over het thema van het e-magazine Coach.
Deze blogs worden gepubliceerd in het e-magazine. Voor e-magazine #3 2021 is het thema ‘Contact’.
Kennismakingsgesprekken met cliënten vind ik zowel leuk als spannend. Het gaat om ‘de klik’, of die er komt of niet. Iedereen heeft het erover, maar wat ís die mysterieuze klik eigenlijk en hoe kan je die herkennen. En belangrijker: kun je hem creëren?
Niet mijn type
Vorige week kwam een vrouw binnen met een houding van ‘Ik lust je rauw’. Haar man was ineens bij haar weg gegaan en ze zat boordevol boosheid en vragen. Ik voelde in mij de tegenoverdracht dat ik mij ongemakkelijk ging voelen in haar nabijheid. Ze voelde onveilig. Ik had dezelfde neiging als haar man, hard weglopen. En dán wordt het interessant. Daar ligt een sleutel. Maar die kan ik nog niet omdraaien in het kennismakingsgesprek. Ik probeerde mijn gevoel serieus te nemen én wilde haar respecteren en alle kans geven die er was om te laten zien wie er achter die boosheid zat. Maar in een eerste gesprek, hoe ver ga je dan?
De klik wordt vaak gebruikt als een gemakkelijke manier om te verwoorden dat men de ander niet ziet zitten. ‘Ik voel geen klik’, oftewel: ‘Je bent mijn type niet’. Het is nu eenmaal best lastig voor een cliënt om uit te leggen waarom hij of zij de coach niet ziet zitten. Omdat ze het niet precies onder woorden kunnen brengen, maar ook omdat ze je niet willen kwetsen. ‘Ik voel geen klik’ is immers veel makkelijker om te zeggen dan ‘Ik vind je niet professioneel overkomen’ of ‘Ik irriteerde mij aan je kleren en betweterige houding’. Krijg jij als coach vaak te horen na een kennismakingsgesprek dat de klik er niet is? Vraag dan eens voorzichtig om feedback. Misschien krijg je dan meer duidelijkheid waar het écht om gaat. Dat kan je dan aanpassen. Maar wat doe je als het andersom is. Als je als coach je coachee niet voelt matchen met jou?
Een vertrouwd gevoel
Mensen noemen vaak dat ze ‘de klik’ voelen als het eerste contact heel makkelijk gaat; het voelt meteen vertrouwd. Ze krijgen het gevoel dat ze de ander al jaren kennen. Dit is een heel fijn gevoel. Vaak komt het omdat je in elkaar iets aanraakt wat de ander al kent. Hij of zij heeft bijvoorbeeld dezelfde humor of kledingstijl. Of je lijkt op zijn of haar lieve tante. Deze klik kan heel fijn zijn en is ook heel behulpzaam als het om positieve overeenkomsten en ervaringen gaat. Mensen die veel met elkaar gemeen hebben, gaan ook makkelijker een relatie met elkaar aan. Het vertrouwen in je als coach wordt zelfs groter.
De klik creëren
Naar mijn mening dragen onderstaande zaken bij aan het creëren van de klik die je als coach kan creëren bij een kennismakingsgesprek of in ieder geval versterken. Dat kan je doen door:
1. Overeenkomsten te vinden
Als het om relaties gaat, verlangen we onbewust sterk naar herkenning. Dat geeft een vertrouwd en veilig gevoel en draagt daardoor bij aan ‘de klik’. Al is het een naam, achtergrond of kleur van de trui, als je aangeeft dat ook te hebben of te kennen werkt dat erg in je voordeel.
2. Je ook een beetje kwetsbaar op te stellen
Veel mensen denken dat je kwetsbaar opstellen hetzelfde is als alles vertellen over je verleden of al je eigen onzekere kanten te belichten. Dat is beslist niet het geval. Kwetsbaar opstellen betekent dat je je pantser laat zakken. Dat je direct vanuit je hart de ander benaderd. Dat kan inderdaad eng zijn, maar het geeft het coachtraject een eerlijker kans.
3. Het veilig te maken
Om je als cliënt open en kwetsbaar op te stellen, is veiligheid een absolute voorwaarde. Als mensen zich niet veilig voelen zal er dus nooit een klik ontstaan. Veiligheid heeft onder andere te maken met een prettige omgeving. Veiligheid gaat over zorg voor de ander, bijvoorbeeld goede koffie schenken, goede zitstoelen hebben, prettige temperatuur, warme niet overheersende kleuren op je muur. Zorg zelf dat die veilige sfeer ontstaat.
Mijn boze cliënt heb ik na het kennismakingsgesprek niet meer gezien. Misschien voelde zij ook aan dat we niet klikten. Maar ze had door de vragen die ik had gesteld wel de richting gekregen die ze nodig had. Praten met haar man. Ze belde mij na een paar dagen op om mij te bedanken voor het gesprek. Dat had haar veel inzicht gegeven. Ze had nu nog geen andere hulp nodig, ze had in ons gesprek de goede weg voor dit moment al gevonden en had haar man direct uitgebreid gesproken. Ze was blij dat ik haar dat inzicht had gegeven. We rondden het telefoongesprek af. Het klikte niet, maar ik had haar wel geholpen. Dat was fijn. Maar ik was ook blij dat ik haar niet verder hoefde te begeleiden. Want er was wat mij betreft geen klik. En dat kan ook.
Succes met ‘dé klik’!
Jantine Dijkstra - coach, councelor, en relatie- en psychotherapeut Transactionele Analyse i.o.