Over deze opleiding
In deze training leer je niet alleen de Communicatie- en Sociale Gedragsstijlen kennen en herkennen, je leert ze ook denken en spreken. Heel belangrijk, om aansluiting te kunnenmaken met álle cliënten, en ze allemáál in beweging te laten komen. Daarnaast krijg je een aantal zeer krachtige instrumenten, om je cliënten te helpen bij veel communicatievragen. Ongeveer 80 % van alle op een conflict lijkende situaties zijn in werkelijkheid geen conflict, maar zijn ontstaan door een verschil in communicatiestijlen.
Het bijzondere van deze training is dat je dat niet alleen leert herkennen en identificeren, maar dat de oplossing: spreken in de voorkeurssociale gedragsstijl van de ander, nieuwe werelden voor je opent en communicatie zoveel gemakkelijker maakt.
Ja, maar ben ik dan nog wel mezelf? Zeker! Ieder heeft alle stijlen tot zijn beschikking en spreken in de stijl van de ander maakt je geen ander persoon. In Japan spreek je ook geen Nederlands, maar Japans of Engels. Dat maakt je niet tot een andere persoon. En hoe vaker je Japans of Engels spreekt, hoe gemakkelijker en vertrouwder het wordt. Zo werkt het met de communicatiestijlen ook, het werkt als talen. En het idee is dat de ‘zender’ zich aanpast aan de ontvanger, omdat zijn boodschap dan overkomt zoals die bedoeld is.
Voor jou als coach heeft het een tweeledig voordeel dit te kennen en de bijbehorende vaardigheid toe te passen. Als eerste kun je de leervragen of probleemstellingen van je cliënten veel beter duiden, omdat deze ook altijd gekleurd worden door iemands voorkeursstijl, zolang die iemand niet weet van het verschil in de stijlen tussen hemzelf en de ander. En als tweede kun je de problemen die je cliënt heeft die stijl afhankelijk zijn als zodanig herkennen en dus je cliënt veel beter helpen richting een oplossing en verdere ontwikkeling. En als derde kun je na deze training als coach je stijlveel beter aanpassen aan die van je cliënt, doordat je goed weet wat jouw eigen stijlgebonden gedrag is.
Daarnaast ga je aan de slag met het omgaan met weerstand en met teleurstellingen, evenals met het doen van een verzoek van context naar inhoud. Een verzoek waarin het ‘Why’ ingebed ligt. Het is een communicatietool die leidt tot samenwerking en gezamenlijkheid.
In de training ‘Omgaan met conflicten’ wordt aan het einde van de dag een speciaal item gegeven voor deelnemers die deze 3-daagse training Communicatie- en Sociale Gedragsstijlen gedaan hebben, namelijk het onderwerp ‘Negatieve feedback geven in de vier verschillende communicatiestijlen.’