Voor coaches
Vind een coach
Voor partners
Nieuws & Inspiratie
Over NOBCO
Cliënten komen veelal op ons pad wanneer zij in hun leven op een kruispunt staan, een keuze willen maken of wanneer er iets ingrijpends in hun leven gaande is. Dat kan van alles zijn: niet meer op je plek zijn in je werk, een reorganisatie, een spannend besluit nemen; conflicten, vader of moeder worden, een verlies in de privésfeer en ga zo maar door. Situaties waardoor er vaak een stevige dynamiek in hun binnenwereld ontstaat. Voice Dialogue is bij uitstek geschikt om mensen tijdens zo’n periode in hun leven te begeleiden. Heb je in de Basis- en Vervolgopleiding zorgvuldig leren werken met de ikken van je cliënt, in deze Masteropleiding leer je hoe je Voice Dialogue kunt inzetten bij cliënten die door een diepgaande verandering gaan. Je doet kennis en vaardigheden op over de fasen van transformatieprocessen, over het nut van menselijke worstelingen, over het werken met verlies en rouw en over het begeleiden van vragen rondom identiteit en betekenisverlening. Een diepgaande opleiding voor ervaren facilitators.
Over de opleiding
Blok 1: Kruispunten in het leven Cliënten komen veelal op ons pad wanneer zij in hun leven op een kruispunt staan, een keuze willen maken of wanneer er iets ingrijpends in hun leven gaande is. Dat kan van alles zijn: niet meer op je plek zijn in je werk, een reorganisatie, een spannend besluit nemen; conflicten, vader of moeder worden, een verlies in de privésfeer en ga zo maar door. Situaties waardoor er vaak een stevige dynamiek in hun binnenwereld ontstaat. Hoe kun je je cliënt met Voice Dialogue van dienst zijn op dit soort belangrijke momenten in het bestaan? In het eerste blok leer je werken met Voice Dialogue bij dilemma’s, verlies, rouw, zingeving en de roep van de ziel.
Blok 2: Identiteit en innerlijke diversiteit Onze innerlijke dynamiek staat nooit los van de interactie met onze omgeving. We worden allemaal beïnvloed door zowel oeroude als hedendaagse maatschappelijke beelden over hoe het hoort, wat ‘normaal’ is en hoe je zou moeten zijn. Wie ben ik? Mag ik zijn wie ik ben? Hoe ga ik om met kanten in mezelf waar anderen een oordeel over hebben of die in de maatschappij op afkeuring kunnen rekenen. Hoe ga ik om met gevoelens van schaamte? Met grappen die anderen over me maken? Met ongemakkelijke stiltes die vallen als ik een bepaalde identiteit onthul? Vaak veroordelen we zelf ook de kanten in ons die de maatschappij in ons afwijst of waardoor we apart komen te staan (denk aan religie, etniciteit, seksuele identiteit, ergens in uitblinken, alleen aan de top; huisvrouw zonder baan, kinderloos, enz.). In dit blok oefen je met het faciliteren van vraagstukken rondom identiteit. Je doet kennis op van de impact van cultuur en archetypen, van het biologische belang van bij de groep horen én van de noodzaak om op jezelf te kunnen staan.
Blok 3: Leiding geven – leiding ontvangen Veel vragen van cliënten hebben te maken issues rond leiding geven of leiding ontvangen. In hiërarchische verhoudingen worden van nature subpersonen geactiveerd en het ligt voor de hand dat er positieve en negatieve bindingspatronen ontstaan. Vaak reageren we op leiding zoals we vroeger reageerden op onze opvoeders, leerkrachten en andere invloedrijke volwassenen. We herhalen die patronen in ons volwassen leven. Als we zelf de leiding hebben, worden ook subpersonen in ons geactiveerd. We hebben beelden over wat een goede leider is en ook het hebben van macht induceert kanten in ons. Cliënten in topfuncties (CEO’s, publieke figuren, mensen aan de top) zijn aan weer extra dynamieken onderhevig, zoals de impact van (publiekelijk) zichtbaar zijn, buitengewoon veel invloed hebben, veel verantwoordelijkheid dragen en grote afbreukrisico’s. In dit blok werken we met thema’s als macht versus onmacht, afhankelijkheid versus onafhankelijkheid, volgzaamheid versus verzet. We reiken theorie aan over subpersonen & leiderschap, de invloed van onze hechting, bindingspatronen en hiërarchie in organisaties.
Voor jou als facilitator is er aandacht voor: * het vergroten van je vermogen aanwezig te zijn bij de gevoelens van je cliënt * een stevige en veilige bedding vormen voor het zelfonderzoek van je cliënt; * resoneren op de innerlijke wereld en de diverse subpersonen van je cliënt; * steeds beter weten om te gaan met het niet hoeven weten; * meer impact hebben door minder te doen; * de bindingspatronen tussen jou en je cliënt en hoe je deze tot vruchtbare bron van leren kunt maken. Zoals je van ons gewend bent, gaan we veel oefenen op elkaar. Tussen de blokken door kun je deelnemen aan een facultatieve oefengroep en aan groepssupervisie. Het programma wordt afgesloten met het Mastercertificaat van de Voice Dialogue Academie.
Eerstvolgende startdatum: 8 oktober 2026
Voice Dialogue Academie
Heb je interesse in deze opleiding?Schrijf je dan direct in.